Od 8. do 12. prosinca u Kulturno informativnom centru – KIC održava se treće izdanje Arterie – tjedna filma o umjetnicimau sklopu kojeg će biti prikazano devet žanrovski eklektičnih filmskih ostvarenja koja problematiziraju život i opus umjetnika koji stvaraju u različitim medijima.
Arteria se otvara u subotu, 8. prosinca u 19 sati projekcijom filma Bergman – jedna godina, jedan život (2018) koji je trenutačno u konkurenciji za najbolji europski dokumentarac na predstojećim Europskim filmskim nagradama. U obilježavanju 100. godišnjice rođenja velikog autora, švedska redateljica Jane Magnusson uzima iznimno plodnu 1957. godinu kao polaznu točku za istraživanje Bergmana kao čovjeka, u svoj kompleksnosti njegove ličnosti. Nakon projekcije filmska kritičarka Višnja Vukašinović o magičnom Bergmanovu svijetu razgovarat će s filmologom i filozofom Marijanom Krivakom, te profesoricom skandinavske književnosti i filma Janicom Tomić.
U nedjelju, 9. prosinca na redu su dvije glazbene biografske drame – Amadeusi Nico, 1988. Nedavno preminulog Miloša Formana prisjećamo se projekcijom jednog od njegovih najuspješnijih filmova Amadeus koji je 1984. ovjenčan s čak osam Oscara, četiri Zlatna globusa i četiri BAFTA nagrade o rivalstvu skladatelja Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonija Salierija. Prikazujemo i dobitnika nagrade Horizonti na venecijanskoj Mostri – film ceste Nico, 1988 (2017) redateljice Susanne Nicchiarelli donosi drugu, manje poznatu stranu priče o ikoni 1960-ih, Christi Päffgen poznatijoj pod pseudonimom Nico. Približavajući se pedesetoj Nico kreće na novu europsku turneju i daleko je od glamuroznih šezdesetih kada je bila Warholova muza i slavna pjevačica kultnog benda The Velvet Underground. Melankolična i beskompromisna glazbenica bori se s ovisnošću i vlastitim demonima, te pokušava obnoviti odnos sa sinom nad kojim je odavno izgubila skrbništvo. Legendarnu teutonsku glazbenicu tumači Trine Dyrholm, danska pjevačica i omiljena glumica Susanne Bier i Thomasa Vinterberga, a nakon projekcije slijedi razgovor u kojem sudjeluju filmski kritičar Željko Luketić, glazbeni kritičar Juraj Šiftar, publicist i dizajner Dejan Kršić te filmologinja Tanja Vrvilo.
Treći dan Arterie (ponedjeljak, 10. prosinca) u znaku je street arta – donosimo provokativni doks Čovjek koji je ukrao Banksyja (2018) Marca Proserpija o kapitalizaciji ulične umjetnosti i kaleidoskopski dokumentarac Mur murs (1981) Agnès Varda. U svojem prepoznatljivom stilu francuska kinematografska veteranka snima ulične murale po osunčanim ulicama siromašnih predjela L. A. -a, a njezin Mur murs ujedno je i studija šarolikih urbanih migrantskih zajednica na prijelazu 70-ih u 80-e te esencijalni vodič kroz kalifornijsku uličnu umjetnost. Nakon projekcije kustosica i autorica fotomonografije Street/Art/Zagreb Anja Planinčić razgovarat će s Loncem i drugim predstavnicima domaće street artscene. Zatim slijedi projekcija filma Čovjek koji je ukrao Banksyja u kojem pratimo genezu i sudbinu Banksyjevih crteža u Gazi, te istovremeno otkrivamo tajne tržišta umjetninama ukradenih zidova diljem svijeta. Upoznajemo bodibildera i lokalnog vozača taksija Walida Zvijer koji je osmislio pravi poduzetnički plan – uzeti cijeli zid s crtežom i prodati ga onome tko ponudi najviše novaca.
U četvrti dan (utorak, 11. prosinca) krećemo uz filmsku poemu Odsanjani (2016) austrijske filmašice Ruth Beckermann koja je bazirana na dramatičnoj epistolarnoj razmjeni između Ingeborg Bachmann i Paula Celana i prenosi snažnu atmosferu ljubavne priče prošlog stoljeća u suvremeni kontekst. Dvoje mladih glumaca – poznata pjevačica Anja Plaschg i Laurence Rupp, član Bečkog nacionalnog teatra – interpretiraju ljubavnu korespondenciju u tonskom studiju Bečkog radijskog centra. Film je imao svjetsku premijeru na Berlinaleu i osvojio je Grand Prix na inovativnom filmskom festivalu Diagonale u Grazu, te posebno priznanje na prestižnom dokumentarnom festivalu Cinéma du Réel. Nakon projekcije književna teoretičarka Marija Ott Franolić razgovarat će s profesorom germanistike Svjetlanom Lackom Vidulićem koji se posebno zanima za kulturnu povijest ljubavi.
Isti dan prisjećamo se još jednog pjesničkog para – Arthura Rimbauda i Paula Verlainea te prikazujemo jedan raritet – rijetko prikazivan diplomski film Ubojice: Film o Rimbaudu (1985) kultnog američkog nezavisnog filmaša Todda Haynesa u kojem glume sami Haynes te mlada Laura Linney. Sa 16 mm filmske vrpce gledat ćemo Haynesovu (re)imaginaciju burnog ljubavnog odnosa između dvojice francuskih simbolista koji je kulminirao dvogodišnjom zatvorskom kaznom za Verlainea kada je 1873. pokušao upucati deset godina mlađeg Rimbauda. U istom bloku gledat ćemo eksperimentalni kratkiš Samoglasnici (1975) Nikole Đurića u kojem svjedočimo prijenosu poezije u film a koji je inspiriran istoimenim Rimbaudovim sonetom.
Zanimljiv i šarolik umjetnički program zaključujemo u srijedu, 12. prosinca projekcijom hvaljenog dokumentarca Beuys (2017) u režiji Andresa Veiela o revolucionarnom njemačkom umjetniku Josephu Beuysu, a prije projekcije poslušajte predavanje jednog od pionira hrvatske konceptualne umjetnosti Vladimira Gudca u kojem ćemo problematizirati nasljeđe Beuysova umjetnička djelovanja i njegova poznata, no često neshvaćena gesla Svaki je čovjek umjetnik.
Program realizira Kulturno informativni centar (KIC), a selektorica filmova i koordinatorica programa je Dina Pokrajac. Ulaz na sve projekcije i događanja je besplatan!