Nekoliko sjajnih dokumentaraca uvrštenih u programe uglednih međunarodnih filmskih festivala kao što su Sundance, Berlinale i Trst gledamo i na ovogodišnjem ZagrebDoxu. Sa Sundancea i Berlinalea u ZagrebDoxovu regionalnu konkurenciju dolazi Veerin čarobni život (The Magic Life Of V) redatelja Tonislava Hristova. To je film o Veeri, dvadesetpetogodišnjoj djevojci koja se pokušava riješiti trauma iz djetinjstva preko LARP-a (Live Action Role-Playing). Ona tako postaje V, glavna junakinja svoje priče koja sad može učiniti ono što Veera ne može – susresti se i suočiti s ocem.
Netom nakon prikazivanja u službenim programima Međunarodnog filmskog festivala u Berlinu
zagrebačka publika će u regionalnoj konkurenciji moći pogledati kosovski film U sredini (In Between) Samira Karahode i Kamene govornike (The Stone Speakers) Igora Drljače, koji je nastao u koprodukciji Kanade i Bosne i Hercegovine. U sredini prati braću i sinove koji žive u inozemstvu i grade identične kuće kako bi izrazili jednakost i solidarnost u obitelji. Karahoda pritom otvara šire društveno pitanje i pita se kako izgleda život onih koji su iz ekonomskih razloga otišli i sad se pokušavaju uklopiti u kulturu koja nije njihova.
U sredini je prvi kosovski film koji je ušao u službenu konkurenciju Berlinalea, a regionalnu premijeru imat će na ZagrebDoxu. Kameni govornici pak prikazuju razvoj alternativnog turizma u poslijeratnoj Bosni i Hercegovini, državi čije je društvo još duboko podijeljeno, a ekonomija se nikada nije oporavila od posljedica rata. Međugorje, slana jezera u Tuzli, Andrićgrad u Višegradu i piramide u Visokom najpoznatije su takve turističke atrakcije i izvor zarade lokalnom stanovništvu. To su mjesta na kojima se miješaju povijest, religija, politika i folklor stvarajući nove pripovijesti o Bosni. Film je premijerno prikazan na festivalu u Torontu.
S filmskog festivala u Trstu na ZagrebDox stižu čak tri zanimljiva naslova. U programu Majstori doxa gledamo Bodljikavu žicu (Border Fence) Nikolausa Geyrhaltera i Putinove svjedoke (Putin’s Witnesses) Vitalija Manskog, a regionalna konkurencija ugošćuje Mađarsku 2018. (Hungary 2018) Eszter Hajdú. U Bodljikavoj žici Geyrhalter progovara o aktualnoj temi izbjeglica. Film dokumentira prostor alpske granice Brenner, gdje je 2016. godine austrijska vlada najavila izgradnju granične ograde predviđajući skretanje izbjegličkih putova u Italiju nakon zatvaranja balkanske rute.
Brenner je prikazan kao poprište promjene unutarnje europske politike, a opisuje se preko redatelju svojstvenih preciznih snimki i dugih razgovora s policajcima, mještanima, planinarima, poljoprivrednicima, gostioničarima. Stanovnici se podjednako boje ograde i prilijeva izbjeglica u njihovu domovinu. Taj mali prostor otkriva svu šarolikost političkih stavova o temi koja utječe na cijelu Europu. Film je nagrađen na festivalu Diagonale u Grazu, a prikazan je i na IDFA-i.
Novi dokumentarac Vitalija Manskog Putinovi svjedoci prati događaje koji počinju 31. prosinca 1999. godine kad je Jeljcin kao prvi demokratski odabran predsjednik Rusije predao svoju vlast Vladimiru Putinu. U to vrijeme redatelj Manski radio je kao urednik dokumentarnog programa ruske državne televizije i imao je pristup ruskom predsjedniku i njegovu političkom usponu. Malotko je tada pretpostavljao da će Putin vladati sve do danas. Manski se s odmakom od gotovo dvadeset godina vraća svom arhivskom materijalu propitujući vlastitu ulogu u trenutku povijesne prekretnice. Film je dosad prikazan na brojnim međunarodnim festivalima, uključujući i IDFA-u, a osvojio je nagrade u Stockholmu, Camdenu i Karlovim Varima.
Mađarska 2018. nas vodi iza kulisa demokracije politički devastirane Mađarske. Dvadeset i osam godina nakon pada komunizma i uoči novih predsjedničkih izbora Mađarska je 2018. godine stigla na političko raskrižje. Hoće li se zemlja upustiti u još četiri godine krajnje desničarskog populizma s Viktorom Orbánom i njegovom strankom Fidesz ili će bivši premijer Ferenc Gyurcsány i njegova proeuropska ljevičarska stranka prevladati? Mađarska 2018. više je od prikaza političke bitke, to je film o porastu nacionalizama i desničarskog ekstremizma u Europi. Ovaj važan i simptomatičan film za trenutačnu europsku i regionalnu političku situaciju prikazan je u konkurenciji dugometražnog filma na IDFA-i.